Jump to content
IGNORED

Eindelijk , mijn eerste verbaal .


Recommended Posts

Na 2 jaar Thailand is het dan toch eindelijk gelukt om mijn eerste verbaal binnen te halen . Was even bang dat het niet meer zou gaan lukken .

 

Aangezien we een beetje in het buitengebied wonen is het vaak zonder helm of papieren even naar de 7/11 of naar een restaurant ect .

Op het moment dat ik het centrum in ga zorg ik dat alles in orde is . Helmpje op , groene registratie boek bij , belasting motorbike is netjes

voor een jaar vooruit betaald , verzekering is in orde dus ik denk wat kan me gebeuren .

 

Ik had op de heenweg de politie controle al zien staan aan de andere kant van de weg en dacht nog als ik terug kom neem ik wel een klein

omweggetje om ze te vermijden .

Niet meer aan gedacht natuurlijk en rij recht in de fuik die was opgezet . Wel toevallig dat het altijd 90% buitenlanders zijn die aangehouden

worden maar goed TIT .

Het enige wat meneer agent wou zien was of ik een internationaal rijbewijs had , de verdere papieren intereseerde hem totaal niet .

Ik had wel mijn gewone rijbewijs bij waarop is te zien dat ik alle soorten motorbikes mag besturen maar het internationale lag in mijn auto .

Vragen of mijn Thaise vrouw het alsnog mag komen brengen hielp natuurlijk niet . Sleutel van mijn bike wordt in beslag genomen en je moet

eerst met je verbaal op het buro zien te komen , daar betalen en met dat bewijsje weer terug naar oom agent voordat je verder kunt .

 

Het is ook niet zo dat je op elk buro kunt betalen . Als je wordt aangehouden door de Bang lamung police moet je op hun kantoor , 10 km verderop ,

gaan betalen en kan dit niet op het Pattaya police office 3 km verderop , Thailand ..... :Hair_Out1: .

 

Lang verhaal kort , zonder internationaal rijbewijs is het niet aan te raden om een auto of zelfs maar een motorbike te besturen aangezien je NIET

bent verzekerd . Daarnaast moet je het rijbewijs ten alle tijde , als je wordt aangehouden , kunnen tonen . Een kopietje voldoed niet .

Oftewel , let op als je naar Thailand komt en van plan bent een motorbike te huren ga eerst even langs de ANWB voor een internationaal rijbewijs ,

1 jaar geldig , 16,95 euro . Dit kan je een hoop ellende voorkomen .

Alle verhuurders die vertellen dat hun bikes verzekering hebben (wat overigens meestal niet het geval is) helaas , als je zelf geen geldig rijbewijs

hebt gaat deze vlieger niet op .

Ook ben je niet verzekerd als je op een motor rijd , de meeste rentals zijn 110/125cc , en je geen motorrijbewijs hebt .

 

Het ging er dus uiteindelijk helemaal niet om of ik een rijbewijs had maar ze weten gewoon dat 90% van de buitenlanders geen internationaal rijbewijs

heeft of het misschien wel hebben maar meestal niet bij hebben .

Daarnaast zal het grootste gedeelte van de mensen misschien wel een autorijbewijs hebben maar geen bevoegdheid hebben om een motor te besturen en

kunnen ze je alsnog hierop bekeuren .

Op deze manier is het makkelijk bonnen schrijven a 500 bath per stuk , verklaart ook meteen waarom ze vooral buitenlanders aanhouden :P .

Link to comment
Share on other sites

Heb het zelf gelukkig nog niet gehad ( even 3 x afkloppen) Mijn vriendin werd onlangs wel aangehouden, kreeg ook 500 baht fine omdat ze geen rijbewijs bij haar had, had verder wel haar helm op. Deed een zielig verhaal op,geen geld voor 500 baht en hoefde alleen een fles water te halen bij de 7/11 en dan was het goed :)

 

Bij de 7/11 wisten ze het al daar er voor haar al 3 anderen spullen voor de politieagenten moesten halen, zullen ze dat ook voorstellen bij farang ;)

Link to comment
Share on other sites

Na 2 jaar Thailand is het dan toch eindelijk gelukt om mijn eerste verbaal binnen te halen . Was even bang dat het niet meer zou gaan lukken .

 

Aangezien we een beetje in het buitengebied wonen is het vaak zonder helm of papieren even naar de 7/11 of naar een restaurant ect .

Op het moment dat ik het centrum in ga zorg ik dat alles in orde is . Helmpje op , groene registratie boek bij , belasting motorbike is netjes

voor een jaar vooruit betaald , verzekering is in orde dus ik denk wat kan me gebeuren .

 

Ik had op de heenweg de politie controle al zien staan aan de andere kant van de weg en dacht nog als ik terug kom neem ik wel een klein

omweggetje om ze te vermijden .

Niet meer aan gedacht natuurlijk en rij recht in de fuik die was opgezet . Wel toevallig dat het altijd 90% buitenlanders zijn die aangehouden

worden maar goed TIT .

Het enige wat meneer agent wou zien was of ik een internationaal rijbewijs had , de verdere papieren intereseerde hem totaal niet .

Ik had wel mijn gewone rijbewijs bij waarop is te zien dat ik alle soorten motorbikes mag besturen maar het internationale lag in mijn auto .

Vragen of mijn Thaise vrouw het alsnog mag komen brengen hielp natuurlijk niet . Sleutel van mijn bike wordt in beslag genomen en je moet

eerst met je verbaal op het buro zien te komen , daar betalen en met dat bewijsje weer terug naar oom agent voordat je verder kunt .

 

Het is ook niet zo dat je op elk buro kunt betalen . Als je wordt aangehouden door de Bang lamung police moet je op hun kantoor , 10 km verderop ,

gaan betalen en kan dit niet op het Pattaya police office 3 km verderop , Thailand ..... :Hair_Out1: .

 

Lang verhaal kort , zonder internationaal rijbewijs is het niet aan te raden om een auto of zelfs maar een motorbike te besturen aangezien je NIET

bent verzekerd . Daarnaast moet je het rijbewijs ten alle tijde , als je wordt aangehouden , kunnen tonen . Een kopietje voldoed niet .

Oftewel , let op als je naar Thailand komt en van plan bent een motorbike te huren ga eerst even langs de ANWB voor een internationaal rijbewijs ,

1 jaar geldig , 16,95 euro . Dit kan je een hoop ellende voorkomen .

Alle verhuurders die vertellen dat hun bikes verzekering hebben (wat overigens meestal niet het geval is) helaas , als je zelf geen geldig rijbewijs

hebt gaat deze vlieger niet op .

Ook ben je niet verzekerd als je op een motor rijd , de meeste rentals zijn 110/125cc , en je geen motorrijbewijs hebt .

 

Het ging er dus uiteindelijk helemaal niet om of ik een rijbewijs had maar ze weten gewoon dat 90% van de buitenlanders geen internationaal rijbewijs

heeft of het misschien wel hebben maar meestal niet bij hebben .

Daarnaast zal het grootste gedeelte van de mensen misschien wel een autorijbewijs hebben maar geen bevoegdheid hebben om een motor te besturen en

kunnen ze je alsnog hierop bekeuren .

Op deze manier is het makkelijk bonnen schrijven a 500 bath per stuk , verklaart ook meteen waarom ze vooral buitenlanders aanhouden :P .

 

Hoi, als je hier toch al woont en je hebt een internationaal rijbewijs... waarom haal je niet snel je Thai's rijbewijs? kost bijna niks, en de proeven die je moet doen zijn een lachertje. Eerst krijg je een voorlopig, en na 1 jaar kan je het voor 5 jaar krijgen. Als je dan eens naar een zoo of waterval gaat, en je laat dit zien, dan mag je ook gewoon aan de Thaise inkomprijs binnen, dus enkel voordelen hiermee. Als je dan toch eens tegengehouden wordt zonder helm, probeer samen met je papieren effe 200 baht mee af te geven (steekt bij mij al opgeplooid klaar achter mijn rijbewijs), is bij mij tot nu toe elke keer gelukt...

Link to comment
Share on other sites

Hoi, als je hier toch al woont en je hebt een internationaal rijbewijs... waarom haal je niet snel je Thai's rijbewijs? kost bijna niks, en de proeven die je moet doen zijn een lachertje. Eerst krijg je een voorlopig, en na 1 jaar kan je het voor 5 jaar krijgen. Als je dan eens naar een zoo of waterval gaat, en je laat dit zien, dan mag je ook gewoon aan de Thaise inkomprijs binnen, dus enkel voordelen hiermee. Als je dan toch eens tegengehouden wordt zonder helm, probeer samen met je papieren effe 200 baht mee af te geven (steekt bij mij al opgeplooid klaar achter mijn rijbewijs), is bij mij tot nu toe elke keer gelukt...

 

Ik woon zelfs vlak bij het kantoor om een Thais rijbewijs te halen en iedere keer denk ik 'eerst even regelen' maar er moet eerst zoiets als dit gebeuren

voordat je het ook werkelijk doet .

 

Op de meeste plekken betaal ik overigens gewoon de Thaise prijs door de juffrouw achter het loket in het Thais te overdonderen en te zeggen dat ik hier

met een Thaise getrouwd ben en niet gediscrimineerd wens te worden , werkt meestal prima .

Link to comment
Share on other sites

Ik woon zelfs vlak bij het kantoor om een Thais rijbewijs te halen en iedere keer denk ik 'eerst even regelen' maar er moet eerst zoiets als dit gebeuren

voordat je het ook werkelijk doet .

 

Op de meeste plekken betaal ik overigens gewoon de Thaise prijs door de juffrouw achter het loket in het Thais te overdonderen en te zeggen dat ik hier

met een Thaise getrouwd ben en niet gediscrimineerd wens te worden , werkt meestal prima .

 

Ja, maar mijn Thaise spraak is nog niet voldoende om een dergelijk gesprek aan te gaan... Zou eens les moeten gaan volgen, maar heb er ook geen zin in.

Link to comment
Share on other sites

Ik woon zelfs vlak bij het kantoor om een Thais rijbewijs te halen en iedere keer denk ik 'eerst even regelen' maar er moet eerst zoiets als dit gebeuren

voordat je het ook werkelijk doet .

 

Op de meeste plekken betaal ik overigens gewoon de Thaise prijs door de juffrouw achter het loket in het Thais te overdonderen en te zeggen dat ik hier

met een Thaise getrouwd ben en niet gediscrimineerd wens te worden , werkt meestal prima .

 

Als je hier al 2 jaar woont, zou je beter moeten weten.

 

Je mag hier (en in elk ander land) maar 3 maand met een internationaal rijbewijs rondrijden.

 

Daarna moet je een Thais rijbewijs aanvragen, eventueel een voor de auto en een voor de brommer.

 

Als je al een nationaal en internationaal rijbewijs (met de juiste categorieën) hebt, is dat een fluitje van een cent.

 

Wat je verder nodig hebt is je paspoort met visum, een residence certificate, een doktersattest, copies van dit alles, een beetje geduld en natuurlijk de nodige centjes.

 

Foto’s hoef je hier in Pattaya niet mee te nemen (op andere plaatsen blijkbaar wel), die maken zij zelf.

 

Overigens denk ik dat het beter is de Thais niet te proberen te “overdonderen” in hun eigen land.

 

Je bent hier ten slotte niet in Holland.

Link to comment
Share on other sites

Als je hier al 2 jaar woont, zou je beter moeten weten.

 

Je mag hier (en in elk ander land) maar 3 maand met een internationaal rijbewijs rondrijden.

Als je net als ik elke 3 maanden het land uitgaat om een nieuw visum te scoren gaan die 3 maanden ook weer opnieuw tellen

dus geen probleem .

Waar heb je deze info vandaan trouwens ? Volgens de juffrouw in Nederland is het gewoon geldig tot de einddatum ongeacht

hoelang je ook in een land verblijft .

Daarna moet je een Thais rijbewijs aanvragen, eventueel een voor de auto en een voor de brommer.

 

Als je al een nationaal en internationaal rijbewijs (met de juiste categorieën) hebt, is dat een fluitje van een cent.

 

Wat je verder nodig hebt is je paspoort met visum, een residence certificate, een doktersattest, copies van dit alles, een beetje geduld en natuurlijk de nodige centjes.

De nodige centjes ? Volgens de gegevens kost een rijbewijs hier maar liefst 105 baht voor 1 jaar , is best te doen .

 

Foto’s hoef je hier in Pattaya niet mee te nemen (op andere plaatsen blijkbaar wel), die maken zij zelf.

 

Overigens denk ik dat het beter is de Thais niet te proberen te “overdonderen” in hun eigen land.

Met je eens als het personen zijn die je dwars kunnen zitten of waar jij iets van wil . Met overdonderen bedoelde ik meer de verbaasde gezichten

van die Thai achter het loket als die door een farang in het Thais wordt aangesproken .

We hoeven ons hier overigens niet als bange wezels te gedragen en kunnen best een Thais terecht wijzen als je vind dat je niet goed behandeld wordt .

 

Ben laatst met een Thaise politieagent in discussie gegaan omdat ze alleen buitenlanders stonden aan te houden en de Thais die zonder helm enz

voorbij reden geen blik waardig keurden . Hij begreep heel goed waar ik op doelde en we konden er uiteindelijk allebei om lachen maar je moet

inderdaad wel opletten op tijd je mond te houden .

 

Je bent hier ten slotte niet in Holland.

Niet gaan schelden he , ben geen Hollander ik kom uit Brabant :GoldenSmile1:

 

Dick

Link to comment
Share on other sites

Als ik het goed begrepen heb ben jij een “visa runner”, iemand die een oneigenlijk gebruik maakt van toeristenvisa.

 

Ik vrees dat jij dan niet in aanmerking komt voor een residence certificate, laat staan een driving licence.

 

En als reserve-pelg heb jij je blijkbaar wel wat ollandse trekjes eigen gemaakt.

Link to comment
Share on other sites

Als ik het goed begrepen heb ben jij een “visa runner”, iemand die een oneigenlijk gebruik maakt van toeristenvisa.

 

Nee hoor , ik reis alleen veel . Heb een broer in Australië , 3 kinderen in Nederland , heb familie in Hongkong .

Soms gebruik ik een toeristenvisa (aangezien ze de laaste jaren gratis waren heb ik er wat extra gebruik van gemaakt) ,

ik ben 1 jaar naar school geweest . Als het oneigenlijk zou zijn zou ik hier illegaal zijn en dat is dus niet het geval

volgens immigratie .

Ik ga in Juni weer naar Nederland en schijn dan met een aankoopcontract van een huis of condo een Non immigrant O visa

voor 1 jaar te kunnen krijgen op de Ambassade in A-dam (volgens 'the lost shark die hetzelfde heeft gedaan) dat maakt het

i.i.g. een stuk makkelijker .

 

Ik vrees dat jij dan niet in aanmerking komt voor een residence certificate, laat staan een driving licence.

 

Aangezien ik hier een huis en een condo bezit heb ik al lang een residence certificate . Wordt trouwens ook verlangd bij

aankoop van een auto , vandaar .

En als reserve-pelg heb jij je blijkbaar wel wat ollandse trekjes eigen gemaakt.

 

Naaa , dan toch maar liever een Ollander , kunnen we nog een keer juichen bij het voetballen ook :P .

Link to comment
Share on other sites

Als ik het goed begrepen heb ben jij een “visa runner”, iemand die een oneigenlijk gebruik maakt van toeristenvisa.

 

Ik vrees dat jij dan niet in aanmerking komt voor een residence certificate, laat staan een driving licence.

 

En als reserve-pelg heb jij je blijkbaar wel wat ollandse trekjes eigen gemaakt.

 

EDIT:

Never mind, internet heeft al opheldering gegeven.

Edited by TheLostShark
Link to comment
Share on other sites

Zowel voor mijn eerste rijbewijs voor 1 jaar (Temporary Driving License) als voor mijn verlenging met 5 jaar (Driving License) heb ik o.a. een residence certificate moeten indienen, of beter 2 stuks (1 voor de auto en 1 voor de motor).

 

Ik heb telkens de nodige residence certificates bij het Immigration Office in Jomtien bekomen tegen THB 200 per stuk.

 

Ik heb een retirement visa, ben ingeschreven bij het Immigration Office in Jomtien en bij het Belgische consulaat in Bangkok en uitgeschreven bij de Stad Antwerpen in België, dus alles netjes in orde.

 

Ik voeg hierbij een aanvraagformulier voor een residence certificate, waar nog 2 pasfoto’s bij moeten.

res_cert.doc

Link to comment
Share on other sites

Meestal lukt het zelfs met een toeristenvisum om een residence verklaring te krijgen. Met een Non-O jaarvisum zeker geen probleem. Wat je wel nodig hebt (als je geen woning bezit) is een huurovereenkomst. De meeste guesthouses en hotels zullen die zo voor je willen maken.

 

 

Kosten: 200 Baht (of was het nu 100) voor de residence verklaring. Wel voor ieder rijbewijs 1 nodig. Ook 1 pasfoto voor de verklaring en 1 extra foto. (2 verklaringen dus 3 foto's) Doktersverklaring (ook voor ieder rijbewijs) 100-200Baht. Motorrijbewijs 105Baht en auto 255 (uit mijn hoofd). Fotokopieen.

 

 

Volgens mij klopt het inderdaad dat als je langer dan 6 maanden je hoofdverbijf in een land hebt, het internationale rijbewijs niet meer gebruikt kan worden om in dat land te mogen rijden. Het internationale rijbewijs is dus nog wel geldig, maar kan niet meer gebruikt worden om te rijden in dat land. Dat je iedere 3 maanden even de grens overwipt maakt niet uit. Maar ik kan dit ook mis hebben, ben geen expert op dit gebied.

 

 

Als je een internationaal rijbewijs hebt, kan je op vertoon hiervan een thais rijbewijs krijgen. Je moet altijd een medische test (ogen, reaktie) doen. Indien je voor een categorie geen internationaal rijbewijs kan overleggen, dan moet je examen doen, zowel theorie als praktijk. Dit is trouwens een fluitje van een cent, en hoeft niet betaald te worden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Volgens mij klopt het inderdaad dat als je langer dan 6 maanden je hoofdverbijf in een land hebt, het internationale rijbewijs niet meer gebruikt kan worden om in dat land te mogen rijden. Het internationale rijbewijs is dus nog wel geldig, maar kan niet meer gebruikt worden om te rijden in dat land. Dat je iedere 3 maanden even de grens overwipt maakt niet uit. Maar ik kan dit ook mis hebben, ben geen expert op dit gebied.

 

 

Maakt uiteindelijk ook niet zoveel uit , als farang wordt je in Thailand toch standaard veroordeeld tot het betalen van alle kosten bij een ongeval ,

onbelangrijk of je nu een rijbewijs hebt of schuldig bent of niet :Hit_Self: .

Link to comment
Share on other sites

Het gaat er hier niet om wie moet betalen bij een ongeluk, maar of je een boete krijgt (zou kunnen krijgen) voor het rijden zonder geldig rijbewijs.

Edited by eXplosief
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ik rijd hier nu al bijna 9 jaar rond met mijn Nederlandse rijbewijs (waarvan in het begin vergezeld van een IRB).

Ik heb een kopie van mijn Nederlandse rijbewijs in de brommert liggen, alsook in de auto.

 

Highway police Kon Khaen/Udon Thani en

Highway police Bangkok en Chonburi en

Banglamung police (diverse politieposten) en

Pattaya Highway police......

ze accepteren allen mijn Nederlandse rijbewijs.

 

Ik heb het nog nooit bevestigd gezien, maar er gaan verhalen, dat met name het nieuwe Europese rijbewijs (wordt al afgegeven in Belgie) als geldend wordt gezien.

 

Ik weet het, ik neem een zeker risico, maar zolang mijn NL rijbewijs geaccepteerd wordt, waarom dan een Thais rijbewijs halen?

 

Oh ja, ook verhuur bedrijven en de verzekering accepteert mijn NL rijbewijs.

Edited by joseph44
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • COVID-19

    Any posts or topics which the moderation team deems to be rumours/speculatiom, conspiracy theory, scaremongering, deliberately misleading or has been posted to deliberately distort information will be removed - as will BMs repeatedly doing so. Existing rules also apply.

  • Advertise on Pattaya Addicts
  • Recently Browsing

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.