Jump to content
IGNORED

Tips medicin långresa från Sverige + skatt + försäkringar + lek


Shawn80

Recommended Posts

Min landsflykt är ingång. Fly undan förtrycket från Sverige. 

Jag har dock lärt mig massa saker jag inte visste för ett år sedan. Kanske några av dessa saker kan hjälpa någon annan som är på långresa.

 

Medicin: 

(om man är skriven i Sverige)

För mig som är svårt sjuk så är det viktigt att få med medicin + medicinen i Sverige är "subventionerad".  När jag pluggade detta förra året och bråkade med läkemedelsverket så upptäckte jag att det som alla läkare sade inte stämmer. Officiellt så får de skriva ut för 90 dagar.  Nej. Enligt lag har man rätt till 11mån och 30 dagars medicin mot uppvisade av flygbiljett. Med tanke på att flygbiljetter idag är emails så kan man ändra datum i emailet = få 11 mån 30 dagars på en gång.

Thailand har hårda regler för vissa mediciner. Släpa inte med 12 månaders medicin om det är narkotika klassad medicin. Enligt Thai regler som även är standard EU så är det 1 månad man får ha med sig med intyg från läkare. Behövs inte deklareras tull.  Vissa starka smärtstillande däremot måste man ha tillstånd att ta med sig in till Thailand. Detta måste ansökas om innan inresa. Få tag tex på smärtstillande i Thailand är inte lätt då tom läkare på sjukhus i Thailand inte får skriva ut typ Oxycontin o den typen av smärtstillande. 

 

Reseförsäkring. Upptäckte tyvärr att "billigare" reseförsäkringar inte hade någon försäkring på egendom. Kolla denna del. Hemförsäkring täcker 45 dagar rent generellt men har väldigt dåliga villkor för egendom.  En försäkring som täcker egendom medan man är skriven i Sverige ligger på runt 27-30kr/dag.  
Jag kollade upp vad som händer om man åker  fram o tillbaka till Sverige: Ja: Det är lagligt. Då förlängs gratis 45 dagarna. Är man på turist visum tex i Thailand så kan man därmed fundera på om det inte är värt att åka hem var 180 dag och nollställa försäkringen.  (180 dagar: 45 dagar gratis. betala 45 dagar. border run: "ljuga" försäkringsbolag 45 gratis dagar igen och betala 45 dagar.  Om något händer kan man visa instämpeln på passet som bevis att man lämnat Sverige det datum.

 

Vid total flykt kan man fundera på lokal sjukförsäkring. Det är lite tråkigt som inskriven svensk eftersom man måste betala 13% av sin lön till svenska sjukförsäkringen som inte gäller när man är på semester. (det är därför det skall vara privat. För Sverige är det billigare att betala vård tex i Thai än i Sverige pga billigare vård, men systemet handlar om att låsa fast folk i Sverige) 

Tar man 5000 bath i självrisk så kan man få sjukförsäkring för 300bath i månaden som täcker 500000 bath vård.   Lite mer seriös föräring med någon hundralapp i självrisk och tex där tandvård ingår ligger på runt 7000kr/år (>45år). 

 

Skatt. Här lärde jag mig mest. Vi är ovillkorligt skatteskyldiga enligt svensk lag.

 

Samtidigt så är det: om man tillbringar över 183 dagar/år utanför Sverige så skall man skrivas ut ur Sverige. Dvs man förlorar alla sociala rättigheter i Sverige, man får ingen sjukvård osv i Sverige trots att man betalar skatt där!  Vissa brukar påpeka: Det stor i svensk lag att svenska medborgare måste få vård av landstinget: Ja: Men de missar taxan: den är 8ggr högre. Dvs runt 1800 för ett läkarebesök. Runt 4000för en natt på sjukhus.   

 

Är man på långresa över 6 månader så är det därmed viktigt att se till att man inte blir utskriven ur Sverige. Försäkringskassan inledde utredning tex på mig efter att jag ställt fråga: Vart betalar man skatt om man flyttar från Sverige?  Detta räckte för att de skulle misstänka att man flyttat = de gick igenom alla mina socialmedia/foton/GPStaggar, de begärde in telefonlistor, bankutdrag osv för att kolla vart man varit. Grejen är att FK har inget med det att göra: det är folkbokföringen som avgör om man bor i Sverige eller inte. FK har dock massa minihitlers som inte kan svenska = problem. 

 

När man lämnar Sverige med svenskt pass så registreras det. Jag har fixat extrapass för att det inte skall registreras när jag åker. Har fixat 08- STHLM telenummer på Skype osv så jag är officiellt i Sverige. 

Även om man flyttar permanent utanför Sverige så är man skattskyldig i 10år i Sverige. Dessutom att man slängs ut från sjukvård osv efter 6 månader trots att man betalar skatt.  Dvs: Svensk betalar skatt bor utomlands: Inga rättigheter.   Illegal invandrare: har rätt till vård för 50kr i Sverige. Detta är typexempel på hur Sverige bryter mot FNs folkmordskonvention. (och jag driver ärende mot Sverige om detta. Vill ha det rättsligt prövat om det är rimpligt att svenskar / ickesvenskar kan ha oliga lagar efter etnisk bakgrund. Rent juridiskt är det olagligt och Sverige borde hamna i folkmords tribunal) 

 

 

Just 10år skattskyldig är viktigt att tänkta på vid permanent flytt från Sverige. Från 1998-2005 så har regeringen tagit massa regler som gjort saker utomlands skattskyldigt. Innan kunde man tex köpa/sälja hus/aktier utan att betala skatt i Sverige, men det måste man nu under 10år. 

 

Om jag tex köper en lägenhet i Thailand och säljer den med vinst. Thai skatt är under 1% på vinsten. Men Sverige skall ha sina 22-30%. 

 

Får man aktieutdelning Thai: 15% skatt i Thai. Men Sverige skall ha sina 15% till.   Under 10år så är det lägsta skatten i Sverige som gäller vid flytt. Trots att man inte får något från Sverige. 

 

Detta leder till SINK skatt. Är man över 183 dagar per år utanför Sverige så kan man få SINK skatt. Dvs en flatrate skatt på 20% i Sverige. Man får inte göra några avdrag osv. Dvs ointressant för de med lån/höga avdrag.  Men annars är det som sagt 20% i stället för vanliga 30-35% start-skatt som det är i Sverige. Speiellt om man är rik/hög lön så är 20% bättre än 55%.

 

Jag personligen håller på med lite roliga rättegångar eftersom mitt mål är att få vara inskriven i Sverige men ändå få SINK skatt.  Det är ultimata lösningen.  Åka 1gång per år till Sverige. Hämta 1års medicin. Jag har gratis tandvård i Sverige. Fixa tänderna gratis o sedan åka till friheten igen i Thai.   
(tandvårdskort: Hade aldrig hört talas om det. Hade en invandrar tjej som var kär i sin tandläkare så hon gick dit hela tiden. Jag fattade inget då ett tandläkare besök kostar 1000kr för mig som svensk. Tandvårdstöd förklarade hon. Kommunen hade "glömt" att berätta att jag hade rätt till tandvårdsstöd. Klassisk lek)

 

Har man eget företag: Varför betalar ni skatt i Sverige? Sverige/Thai har skatte avtal. Det är helt lagligt att lägga bolaget i Thailand och betala sociala avgifter osv i Thai.  Detta gäller även om man bor i Sverige. Ultimata är dock om man bara behöver arbeta 182dagar/år och är utomlands resten: Då är det extremt lönsamt att skatta i Thailand i stället för Sverige. 

 

 

Så ovan lite tips inför flykten från Sverige. 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



  • COVID-19

    Any posts or topics which the moderation team deems to be rumours/speculatiom, conspiracy theory, scaremongering, deliberately misleading or has been posted to deliberately distort information will be removed - as will BMs repeatedly doing so. Existing rules also apply.

  • Advertise on Pattaya Addicts
  • Recently Browsing

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.