Jump to content
IGNORED

När blev Finland en del av Skandinavien?


Recommended Posts

De skandinaviska länderna är Sverige, Norge och Danmark och anledningen till att ha en gemensam sida för skandinaver är väl för att våra språk är så pass lika att det inte är några större problem att förstå varandra?

 

Finländska däremot är ju ett språk ingen av oss i de övriga nordiska länderna förstår. Det är inte ett skandinaviskt språk så av den anledningen förstår jag inte varför de som talar finska tycker att det passar in i ett skandinaviskt språkforum. Ingen kan ju förstå er ens om man försöker.

 

Jag vill bara påpeka att jag inte har något som helst emot mina grannar från Finland, det är mest en principfråga.

Link to comment
Share on other sites

de skandinaviska länderna är de på halvön så i princip sverige och norge,hörs på namnet skandinaviska halvön.island ,danmark finnland är de nordiska länderna

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

De skandinaviska länderna är Sverige, Norge och Danmark och anledningen till att ha en gemensam sida för skandinaver är väl för att våra språk är så pass lika att det inte är några större problem att förstå varandra?

 

Finländska däremot är ju ett språk ingen av oss i de övriga nordiska länderna förstår. Det är inte ett skandinaviskt språk så av den anledningen förstår jag inte varför de som talar finska tycker att det passar in i ett skandinaviskt språkforum. Ingen kan ju förstå er ens om man försöker.

 

Jag vill bara påpeka att jag inte har något som helst emot mina grannar från Finland, det är mest en principfråga.

När Engelskmän, Amerikaner med fler refererar til "Scandinavian" skiljer de inte mellan Norden och Skandinavien . De vet inte skillnaden . Ser man på flaggorna tex , har de ju samma "lay outen" Länderna finns där uppe brevid varann up north. 

 

Vi siger ju Amerikan och refererar då enbart til människor från USA fast amerika består av 38 länder.

 

Jag tycker forövrigt inte om at blit åtalad eller at bli kopplad til Skandinaver (SAS, kriget, ussel hockey, låg effekt badstun, kan inte köra snabt med bil etc). No offense . 

"Man...Because he sacrifies his health in order to make money. Then sacrifies money to recuperate his health. And then his so anxious about the future that he does not enjoy the present; the result being that he does not live in the present or the future; he lives as if hes never going to die, and then dies having never really lived "

Link to comment
Share on other sites

När Engelskmän, Amerikaner med fler refererar til "Scandinavian" skiljer de inte mellan Norden och Skandinavien . De vet inte skillnaden . Ser man på flaggorna tex , har de ju samma "lay outen" Länderna finns där uppe brevid varann up north. 

 

Vi siger ju Amerikan och refererar då enbart til människor från USA fast amerika består av 38 länder.

 

Jag tycker forövrigt inte om at blit åtalad eller at bli kopplad til Skandinaver (SAS, kriget, ussel hockey, låg effekt badstun, kan inte köra snabt med bil etc). No offense . 

men ändå skriver du på Svenska 

Fuck It, Before It Fucks You!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu behöver man inte skriva på finska för att man är från finland.

Finland är ett tvåspråkigt land. Till och med fastställt i lagen:

1 kap
Allmänna bestämmelser

Nationalspråken
Finlands nationalspråk är finska och svenska.

Till skillnad från Sverige som inte har fastställt något nationellt språk :Disease1:

 

Citat: "Finländska däremot är ju ett språk ingen av oss i de övriga nordiska länderna förstår."

 

Jasså? Källa på det? Personligen kan jag både prata och läsa på finska.

 

Pattaya addict yepyep

Link to comment
Share on other sites

antar att welder avser språkgrupp.och då har han rätt eftresom de skandinaviska språken svenska danska norska kommer från den germanska gruppen,finska tillhör den finsk-ugriska gruppen.isländskan vet jag inte vilken av språkgrupperna men med sin geografiska placering borde de också ha koppling till det germanska via norskan.

Link to comment
Share on other sites

men ändå skriver du på Svenska 

Jag tänkte at det var lättare för TS at forstå Svenska en Finska.. Gratulerar med hockeyguldet föresten... :Clap1:

"Man...Because he sacrifies his health in order to make money. Then sacrifies money to recuperate his health. And then his so anxious about the future that he does not enjoy the present; the result being that he does not live in the present or the future; he lives as if hes never going to die, and then dies having never really lived "

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Scandium er et latinsk ord, det var altså romernes navn på alle oss her nord. Når det gjelder finnlendere, synes jeg dere er skandinaver godt nok for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Finland kanske inte tillhör skandinavien, men tro nog att dom flesta tycker att Finland är en del av skandinavien..

# Finland har ju tillhört Sverige i nästan 700år.

# Många i Finland pratar ju till och med svenska.

GoEsen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Visst - småaktigt att utesluta finländarna - ffa i ett internationellt sammanhang.   Skit samma om det är Sverige/Norge/Danmark/Finland när man tittar på kartan från Thailand - syskonbråk.  Under förutsättning att de skriver på någon form av svenska - finländskan kan ju bara de närmast sörjande.  Kiitos! :-)

Think like a VC - fail quickly, try often

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ja det er vel smålig. Finnene kommer opprinnelig fra et annet sted enn resten, da de tilhører den Finno-Urgriske språkgruppe, mens resten av oss tilhører den Germanske språkgruppen. Det rare med Finno-Urgrisk, er at det bare brukes i Finnland og Ungarn, og at ingen helt vet hvor språket oppstod siden det har få likheter med andre språk.

Link to comment
Share on other sites

Tycker mycket väl att finländarna skall vara med här!

Borde kanske byta namn på underforumet till Nordiskt Forum/Nordic Forum istället,

så kan alla som pratar något nordiskt språk vara med i den här gemenskapen utan att känna sej utanför!

 

Plahgat

When no money... she no give honey! 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tycker mycket väl att finländarna skall vara med här!

Borde kanske byta namn på underforumet till Nordiskt Forum/Nordic Forum istället,

så kan alla som pratar något nordiskt språk vara med i den här gemenskapen utan att känna sej utanför!

 

Plahgat

 

bra förslag, tycker du ska framföra det.

vem är det som sköter denna delen av forumet?

Fuck It, Before It Fucks You!

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara en norrman som kallar sej för "the viking"som är moderator för detta underforum.

Plahgat

When no money... she no give honey! 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Yep, Nordic är en bättre rubrik. Inte en jävel utanför nordeuropa som fattar eller bryr sig om den distinktionen.

 

Om finländarna envisas med att gagga på finska så kan de väl det, men då är det i princip bara de närmast sörjande som hänger med.

 

Det här liknar huggandet mellan tyskar, österrikare, och tyskspråkiga schweizare. Samma sak - de är tyska, om än ej tyskar.

Think like a VC - fail quickly, try often

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Om ni svenskar visste hur många gemensamma ord det finns på finskan och thailändska. Uttalas nästan lika, betyder samma. Blev själv förvånat att hur lika språken är. Pratar finska med vänner och tanten hänger någonlunda med.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



  • COVID-19

    Any posts or topics which the moderation team deems to be rumours/speculatiom, conspiracy theory, scaremongering, deliberately misleading or has been posted to deliberately distort information will be removed - as will BMs repeatedly doing so. Existing rules also apply.

  • Advertise on Pattaya Addicts
  • Recently Browsing

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.