Jump to content
IGNORED

Waarom Pattaya ?


jerry

Recommended Posts

Over een huis laten bouwen: ja en nee

 

Ja, het kan je zeker in de kosten gaan schelen, en je kan verder je eigen ding doen. Mijn leraar bijvoorbeeld heeft hier zn eigen huis laten bouwen in Huay Yai. Die man heeft eerst zo lang op een condo gezeten, en na volgens mij 9 maanden was zn huis af.

Nee, het kan soms erg langs duren. Reken erop dat een Thai je huis bouwt. Verder hoor je af en toe slechte verhalen over huizen die half of nog niet eens volledig afgebouwd zijn, maar waar je wel al genoeg geld in hebt gestoken. De precieze term voor het kopen van zo'n "huis in aanbouw" weet ik heel even niet. Maar dat schijnt altijd een soort kans te zijn. Daarnaast kan je van een huis dat er al enige tijd staat beter de kwaliteit testen, en ook de omgeving. Verder zit je ook met het gezeik rond de grond. Die moet je via een bepaalde constructie dan "leasen".

Als je hier pas komt kijken, zou ik sowiezo nooit beginnen met een huis te bouwen.

 

Daarnaast zijn hier genoeg gasten die ineens weg moeten, en dus direct van hun onroerend goed hier af moeten. Hoorde onlangs van iemand die een gigantisch huis en land had rond Horseshoepoint, en dat voor 3 miljoen van de hand deed door een ziekte. Verder is er momenteel ook een belachelijk groot aanbod aan onroerend goed hier aanwezig, zodat het meer een kopersmarkt is geworden. Hierdoor gaat de algemene prijs van huizen en condo's omlaag.

Link to comment
Share on other sites

als je toch een huis wil kopen zou ik overwegen om er een zelf te laten bouwen. Wat ik ervan weet, is het vrij goedkoop vergeleken met kopen van een al gebowde huis. Als je toch al risico's durft/kan nemen, kun je gelijk je droomhuis laten bouwen. Voor zo'n 10000 of iets meer kun je op behoorlijke kwaliteit laten bouwen. En als je goed kijkt zijn de grondprijzen ook niet echt hoog.

 

Als je nieuw bent in Pattaya ( Thailand ) en de taal niet spreekt is dat wel een van de stomste dingen die je kunt doen .

Bouwvakkers zijn meestal Thais uit het noorden of uit een van de buurlanden , spreken geen woord Engels en bouwen op hun

manier en met hun eenvoudige gereedschappen en niet zoals jij het graag wilt .

Daarbij zul je er de hele dag bovenop moeten zitten als je uberhaubt wilt dat er iets gebeurt . En je kunt kwaad worden ,

dat werkt hier averrechts , en keert zich alleen maar tegen je . Keer je ze aan het eind van de week hun loon uit reken

er dan op dat ze de eerste 3 dagen niet komen omdat ze net zo lang zuipen tot dat geld op is . Je zult heeeeeel veeeeeel

geduld moeten hebben en zeer stress bestendig moeten zijn

En voor 10.000 euro bedoel je denk ik , daar ga je echt geen droomnhuis voor bouwen ( dat wordt een nachtmerrie ) .

En er zitten zoveel haken en ogen aan het kopen van land , op veel stukken land mag zomaar niet gebouwd worden . En ook

hier moeten ontwerpen goedgekeurd worden door allerlei instanties waar je als farang uren en uren mag wachten en een

andere prijs ( hogere ) dan Thai af mag rekenen .

Daarbij zijn veel verkopers van land e.d. er alleen maar op uit om een " niet deskundige " farang een poot uit te draaien .

 

Er staat zoveel te koop voor zeer scherpe prijzen , sla daar je slag en bespaar je een hoop hoofdpijn en tegenvallers .

Link to comment
Share on other sites

hier op de second road van Jomtien (die wel nog in aanbouw is), zijn ze bezig met een huizenpark...

er wordt wel al breeduit geadverteerd over de verkoop van die huizen, en men kan er al een kopen en in investeren...

 

vorig jaar ben ik langs dat park gelopen (rond juni/juli), toen het in aanbouw was...en onlangs ben ik er nog eens langsgekomen. Lijkt net of die gasten niks zijn opgeschoten. En stel je dan eens voor als je geinvesteerd hebt in zo'n huis en al enige aanbetalingen hebt gedaan. Probeer je geld maar eens terug te krijgen.

 

Ik zie de laatste tijd ook veel grote projecten in Naklua en dat "The Cliff" (wat schijnbaar het nieuwste van het nieuwste moet worden). Men kan al aankopen doen, en erin investeren...maar er is in principe nog geen steen gelegd.

 

En 10.000 euro voor een huis te laten bouwen? Dat lijkt me erg sterk.

Edited by TMTI
Link to comment
Share on other sites

Mooi verhaal Jerry. Kan zo als column in een krant. Je hebt het mooi getroffen dan. Ik heb al veel van zulke verhalen gelezen en gehoord maar meestal is dat happy end er niet bij. Lijkt me ook wel wat daar neer te strijken, alleen mis ik de financien daarvoor. Als ik mijn huis zou verkopen zou het na een jaar of twee wel uit zijn met de pret en dan weer berooid terug en dan weer werken tot mijn pensioen (over 4 tot 8 jaar) Was je al bijna met pensioen of zo? Of had je nog wat uit de loterij liggen :-)

groeten, Wimbo

Link to comment
Share on other sites

Mooi verhaal Jerry. Kan zo als column in een krant. Je hebt het mooi getroffen dan. Ik heb al veel van zulke verhalen gelezen en gehoord maar meestal is dat happy end er niet bij. Lijkt me ook wel wat daar neer te strijken, alleen mis ik de financien daarvoor. Als ik mijn huis zou verkopen zou het na een jaar of twee wel uit zijn met de pret en dan weer berooid terug en dan weer werken tot mijn pensioen (over 4 tot 8 jaar) Was je al bijna met pensioen of zo? Of had je nog wat uit de loterij liggen :-)

groeten, Wimbo

 

Dank je Wimbo ,

 

ik heb de verhalen ook gelezen en in 90% van de gevallen gaat het inderdaad niet goed . Grotendeels omdat de mannen

die hier komen maar voor een ding komen en vaak een totaal verkeerd beeld van Thailand en Thaise vrouwen hebben .

Een bargirl is niet bepaald het prototype van een doorsnee Thaise vrouw .

Een Thaise vrouw wil uiteindelijk ook gewoon een leuke vent die voor haar kan zorgen en geen hoerenloper met een

bierbuik en 23 tatto's die alleen maar aan neuken denkt en het IQ van een bierblikje heeft , eigenlijk niet zoveel

anders dan in de meeste landen dus . Alleen het familie gebeuren is een verhaal apart hier . Ook al hebben ze allemaal

ruzie met elkaar en roddelen ze over elkaar , als ze moeten kiezen zullen ze altijd " de familie " voorop stellen .

En de man mag best wat ouder zijn dan haar dat is niet zo'n probleem , een Thaise ziet een ouder iemand als wijzer .

Maar een vent van 70 met een vrouwtje van 25 dat heeft natuurlijk niet zoveel met liefde maar alles met de portemonnee

te maken .

 

Ik had het geluk dat voordat ze verpest was door de bar/gogo-cultuur ik ze daar weg kon halen en ondanks dat ze er

maar 2/3 weken heeft gewerkt hebben we er een maand of drie over gedaan om helemaal van dat wereldje los te komen .

Mammasan en collegas die bleven bellen en probeerde haar te overtuigen dat die farang toch niet bij haar bleef .

Zelfs moeder en zuster werden dagelijks bestookt met telefoontjes , erg irritant .

Er werden zelfs door de baas van de gogo club flinke extra bedragen geboden om terug te komen in de bar waar ze

werkte ( een van de drukste gogos op soi Cowboy in Bangkok ) waar ze met haar mooie koppie veel klanten binnenhaalde .

We zijn er nadien ook nooit meer geweest en ik heb ze ervan overtuigd om ook nooit aan een ex collega te vertellen

waar we wonen . Ik zou er ook niet van opkijken als ze in staat zouden zijn om langs te komen en op een agressieve

manier haar weer dat wereldje in zouden slepen , wat dat betreft zit er gewoon maffia tussen , zeker in Bangkok .

 

Ook heeft ze in het begin gewoon af moeten kicken van het s'nachts wakker zijn en te veel drinken . Maar alles gaat

prima nu , we hebben in het begin best even moeten wennen aan elkaars "vreemde" cultuur maar we hebben een goede

middenweg gevonden . Op zijn tijd serieus , enkele dagen per week gewoon lekker op stap , mama zorgt voor haar 2

dochtertjes en wij hebben lekker de vrijheid . Ik betaal moeder 10.000 bath in de maand en daar komt ze mooi mee

rond inclusief de zorg voor de 2 kleintjes . Verder word er niet om geld gezeurd , geen Isaan gewoontes gelukkig ,

anders zou het waarschijnlijk ook niet lang goed gaan .

 

Ik was nog niet echt aan de pensioengerechtigde leeftijd toe , vorig jaar was ik 42 maar heb het geluk gehad een goed

lopend fotobedrijf te hebben gehad voor ruim 20 jaar .

 

Grappig verhaal trouwens , 2 jaar geleden komt er een klant binnen stappen voor een setje pasfoto's . De man kijkt me

aan en zegt " volgens mij heb je er niet zo'n zin meer in je werk " , en na 20 jaar dag en nacht hard werken was de

fut er ook wel een beetje uit moet ik zeggen . Dus ik antwoord dat hij daar wel een beetje gelijk in heeft .

Hij zegt " zal ik je pand kopen , hoeveel wil je er voor hebben " . Ik denk , ach wat kan het mij ook schelen en noem

voor de gein een stevige prijs . Hij kijkt me 5 seconden aan en begint hard te lachen , geeft me een hand en zegt

" das goed , verkocht " . Dit alles binnen 2 minuten , was toch even slikken toen hij weer buiten stond .

 

Nou bleek deze gast een enorm rijke projectontwikkelaar te zijn die een weddenschap had met een van zijn zoons over

wie er als eerste mijn pand zou kopen . Hij wou niet het risico lopen dat zijn zoon na hem zou binnenstappen en alsnog

als eerste dit pand zou kopen , dus hij ging maar snel accoord met de eigenlijk wat hoge prijs .

Ik had wel bedongen dat ik nog 2 jaar het pand mocht gebruiken voor de werkelijke overdracht zou plaatsvinden om alle

bestaande zaken af te werken . Maar na 1 jaar was ik er zo klaar mee en heb alles uitverkocht en afgesloten , de

overdracht geregeld en ben toen dit alles achter de rug was op vakantie gegaan naar Nieuw Zeeland waar het orginele

verhaal dus eigenlijk begon .

 

Hierdoor was het dus een stuk makkelijker om alles in Nederland op korte termijn achter me te laten , zeker ook na de

wekelijk schandalig hoge belastingaanslagen die volgen als je in Nederland zo dom bent geweest om ondernemer te zijn .

Gelukkig is er genoeg over gebleven om hier in Thailand een leuk leven te leiden zonder dat ik me zorgen hoef te maken .

Voordeel is ook , op het moment dat je meer dan 185 dagen buiten Nederland verbljft je er voor mag kiezen om

belastingaangifte te doen in het land waar je verblijft .

Aangezien ik geen inkomen uit arbeid heb hoef ik hier ook vrijwel geen belasting te betalen . In Thailand betaal je in

tegenstelling tot Nederland geen vermogensbelasting en belasting over rentes ed . Dit in combinatie met de lage prijzen

voor vrijwel alles , het mooie weer , het lekkere eten , een lieve vriendin en de keuze voor Thailand was niet zo moeilijk .

 

Maar zorg inderdaad wel dat je voldoende geld achter de hand hebt en dat je niet hoeft te werken hier want dan wordt het

inderdaad berooid weer terug naar Nederland . Wacht tot je pensioen en ga van te voren eventueel voor enkele maanden ,

indien mogelijk , om vast een en ander te verkennen en een beetje wegwijs te worden . Zonder Thaise aan je zijde ben je

voor veel Thaise bedrijven toch een beetje een ATM die best een beetje ( heel veel ) meer dan een Thai kan betalen .

Ook belangrijk , probeer zo snel mogelijk wat Thais onder de knie te krijgen . Ik spreek inmiddels voldoende Thai om me

te redden en om niet voor de gek gehouden te worden . Doe vast iets van een eenvoudige cursus of koop een Thais/Engels

vakantieboek .

 

Hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt , succes met eventuele verder stappen .

Link to comment
Share on other sites

Sorry dat ik het vraag, maar was jij fotograaf van beroep en/of had je een fotografie-zaak?

 

Slimme zet om alles te verkopen, aangezien de fotografie-sector toch echt aan het doodbloeden is. Alles wordt digitaal vandaag de dag, en men is sneller geneigd een camera te kopen in de grotere elektronica-zaken of online. Uiteraard heb je altijd nog de echte pro's, waarvan mijn oom er een is (fotograaf voor een van Nederlandse voetbalploegen), die wel eerder geneigd zijn om hun apparatuur in een zaak te kopen omdat ze het willen testen. Toch zullen die naderhand ook wel sneller een aankoop via het internet doen.

 

Wat ik me wel afvraag, heb jij nog recht op een AOW uit Nederland? Ik geloof namelijk dat je dat nog kunt ontvangen (wel alleen voor de periode van je 15e tot je 42e voor jou dan), a 2% per jaar van het totaalbedrag. Dat is best interessant, ik had het er gisteren met een andere Nederlander op de universiteit hier erover, en hij zei ook zoiets dat je nog gedeeltelijk kan krijgen.

 

Anyway, voor mij nog geen denken aan AOW, ben pas 27 jaar. Maar toch zijn het zaken die je in overweging dient te nemen indien je naar een ander land vertrekt.

 

By the way, nog een mooie songkran gehad? Ik ging niet elke dag de deur uit, maar ben wel 4 dagen gaan feesten en goed nat geworden :D

Edited by TMTI
Link to comment
Share on other sites

Sorry dat ik het vraag, maar was jij fotograaf van beroep en/of had je een fotografie-zaak?

 

Slimme zet om alles te verkopen, aangezien de fotografie-sector toch echt aan het doodbloeden is. Alles wordt digitaal vandaag de dag, en men is sneller geneigd een camera te kopen in de grotere elektronica-zaken of online. Uiteraard heb je altijd nog de echte pro's, waarvan mijn oom er een is (fotograaf voor een van Nederlandse voetbalploegen), die wel eerder geneigd zijn om hun apparatuur in een zaak te kopen omdat ze het willen testen. Toch zullen die naderhand ook wel sneller een aankoop via het internet doen.

 

Wat ik me wel afvraag, heb jij nog recht op een AOW uit Nederland? Ik geloof namelijk dat je dat nog kunt ontvangen (wel alleen voor de periode van je 15e tot je 42e voor jou dan), a 2% per jaar van het totaalbedrag. Dat is best interessant, ik had het er gisteren met een andere Nederlander op de universiteit hier erover, en hij zei ook zoiets dat je nog gedeeltelijk kan krijgen.

 

Anyway, voor mij nog geen denken aan AOW, ben pas 27 jaar. Maar toch zijn het zaken die je in overweging dient te nemen indien je naar een ander land vertrekt.

 

By the way, nog een mooie songkran gehad? Ik ging niet elke dag de deur uit, maar ben wel 4 dagen gaan feesten en goed nat geworden :D

 

 

Het was 95% handel en 5% fotografie , het belangrijkste was afdrukken fotowerk en het maken van pasfoto's , dit waren de grote margemakers .

Ook kocht ik de laatste jaren vaak de voorraden van gestopte collegas voor leuke prijzen . Camera's zijn altijd bijzaak geweest omdat de

marge op die spullen zo verschrikkelijk laag is , vaak minder dan 10% .

Maar heel de fotohandel is sinds de komst van de digitale fotografie al in een dalende trend terechtgekomen omdat de mensen steeds minder

printen en de foto's vaak ongebruikt in de computer of geheugenkaart blijven staan . Er werden wel meer cameras verkocht maar de marges werden

steeds krapper en krapper en het gezeur steeds meer . Vaak verdiende we aan de verkoop van een tasje bij de camera meer dan aan de camera zelf .

Geen enkele spijt dus van mijn stap . Die koper kwam precies op het juiste moment en ik denk er nog regelmatig aan terug . Wat als hij niet

gekomen was , dan was alles heel anders gelopen . In deze tijd van crisis staan ze niet in de rij om panden en bedrijven te kopen , of eventueel

tegen hele lage prijzen .

 

AOW , krijg ik inderdaad gedeeltelijk , de periode die ik buiten Nederland verblijf wordt straks in mindering gebracht . Ik wist niet dat het

2 procent per jaar was trouwens , dus dat zal globaal de helft zijn van iemand die zijn hele werkzame leven in Nederland blijft . Maar ik hoef

uiteraard ook geen premie te betalen dus dat is wel terecht . Van de andere kant is 65 of 67 ook voor mij nog ver weg maar inderdaad wel iets

om toch even bij stil te staan .

Ik kan nooit geen Thai worden en zal dus altijd een Nederlands paspoort en de Nederlandse nationaliteit behouden en hierdoor ook mijn recht op AOW .

Wel mag ik als ik meer dan 185 dagen in een buitenland verblijf kiezen om daar belastingaangifte te doen en in mijn geval is dat zeker interresant .

 

Songkran was mijn eerste keer , ben iedere keer op de een of andere manier altijd buiten April om hier geweest . Heb de eerste 3 dagen hier meegedaan

en dat was fun . maar na een dag of 3 had ik het ook wel een beetje gehad . We zijn alleen op de 19e de laatste dag nog teruggeweest en dat was een

groot feest met alle Thais die uit Bangkok enz. kwamen omdat daar vrijwel geen festiviteiten waren . Beachroad en Sukhumvit waren een groot gekkenhuis

maar wel fantastisch .

 

Groeten Jeroen ( Jerry is makkelijker op een Engels forum ) .

Link to comment
Share on other sites

Dat van de AOW moet je zo zien (volgens mij, het is me namelijk vorig jaar op mn Nederlandse uni uitgelegd).

Je start met AOW op je 15e, en dat loopt tot je 65e. Dat zijn 50 jaar. Voor elk jaar dat je in Nederland staat ingeschreven

bouw je dan 2 procent op, om uiteindelijk aan de volle 100 procent te komen.

Als je slechts gedeeltelijk in Nederland hebt gewerkt, krijg je wel nog AOW over de jaren dat je er hebt gezeten.

Dus 42 - 15 = 27 jaar. 27 keer 2 procent = 54 procent van de uiteindelijke AOW.

 

Mogelijk als je nog steeds in Nederland staat ingeschreven, bouw je nog steeds AOW op aldaar, maar dat lijkt me sterk, aangezien je

met alles hierheen bent vertrokken.

 

Ik sta momenteel gewoon nog als student op mijn Nederlandse uni ingeschreven, ook al studeer ik hier, en sta bij de gemeente bij mn ouders ingeschreven omdat ik in augustus toch uiteindelijk nog zal terugkeren. Ik ben niet volledig geëmigreerd.

 

Was me wel gisterenavond aan het bedenken. Misschien dat het toch aan te raden is voor mij om hier terug te komen na augustus en me volledig in

de Thaise taal te verdiepen. Ik ken het al best goed, en denk dat ik op die manier zeker sneller een baan hier kan vinden, ook met mijn 1 jaar

werkervaring in Thailand. Uiteindelijk is het studeren van de Thaise taal hier wel een aanzienlijk kostenplaatje. Je ontvangt geen inkomsten en

hebt toch alle uitgaven (onderdak, eten/drinken, de opleiding zelf, andere zaken). Momenteel is dat wel nog te doen omdat ik studiefinanciering ontvang, maar als je hier eenmaal naar een languageschool gaat, dan krijg je dat niet meer. En verder gaat het bij het zoeken van een baan hier niet om wat je kent

maar om wie je kent. Allemaal zaken die ik voor mezelf in overweging neem.

Edited by TMTI
Link to comment
Share on other sites

 

Was me wel gisterenavond aan het bedenken. Misschien dat het toch aan te raden is voor mij om hier terug te komen na augustus en me volledig in

de Thaise taal te verdiepen. Ik ken het al best goed, en denk dat ik op die manier zeker sneller een baan hier kan vinden, ook met mijn 1 jaar

werkervaring in Thailand. Uiteindelijk is het studeren van de Thaise taal hier wel een aanzienlijk kostenplaatje. Je ontvangt geen inkomsten en

hebt toch alle uitgaven (onderdak, eten/drinken, de opleiding zelf, andere zaken). Momenteel is dat wel nog te doen omdat ik studiefinanciering ontvang, maar als je hier eenmaal naar een languageschool gaat, dan krijg je dat niet meer. En verder gaat het bij het zoeken van een baan hier niet om wat je kent

maar om wie je kent. Allemaal zaken die ik voor mezelf in overweging neem.

 

Belangrijk inderdaad om zo snel mogelijk de taal te leren anders wordt de kans op een ( goede ) baan klein .

Ik denk ook dat het het beste is om via een buitenlands bedrijf hier een baan te vinden die kunnen dan ook meteen

je werk-/verblijfsvergunning enz. regelen . Als je voor een Thais bedrijf gaat werken zullen de salarissen niet

zo enorm zijn en je zult iets moeten kunnen wat een Thai niet kan anders zijn ze verplicht om een Thai aan te nemen .

Ook wat je al zegt , als je niet de juiste personen kent , maak je niet zoveel kans op een leuke baan omdat die

eerder gegund zal worden aan een Thai .

Farang worden geduld maar zullen altijd achtergesteld worden t.o.v. een Thai en een meldpunt discriminatie hebben

ze hier niet . Ze zien elke farang als rijk dus die hoeft geen goede baan . Ook de rare gewoonte om farang bij

attracties 3 tot 10 keer de prijs te laten betalen die een Thai zou betalen geeft al aan dat je moeite zult moeten

doen om serieus te worden genomen .

Ik zie dit in Nederland al gebeuren dat elke buitenlander bij de efteling geen 25 maar 150 euro af moet rekenen ,

ik denk dat er snel de pleuris uitbreekt en dat er weinig klanten overblijven maar Thais vinden dit volkomen normaal .

Maar goed , Thaise logica daar verbaas ik me nog elke dag over .

 

Aangezien ik nog geen 50 ben en geen retirement visa kan krijgen verblijf ik nu op een studentenvisa en ik studeer

Thai , neem dat laatste overigens met een emmertje zout , ik leer meer Thais van mijn vriendin dan op school .

Thais blijft een lastige taal met voor Europeanen erg vreemde klanken en 5 verschillende betekenissen voor hetzelfde

woord als je het iets hoger of lager uitspreekt .

Link to comment
Share on other sites

Buitenlands bedrijf is zeker een optie. Dan zal eens in de regio Bangkok gekeken moeten worden. Wel jammer, want zo'n grote stad trekt me niet echt.

 

Aha...

ik heb ook een studentenvisa momenteel, maar dan wel een met multiple entries. Aangezien jij op een languageschool zit zal je wel een single-entry met extension hebben.

 

Wat ik me afvraag. Jij hoeft dus niet elke 90 dagen even het land uit? Of toch wel?

Ik heb voor mei een reis gepland naar Nong Khai (tegen de grens met Laos op). Ik wandel dan even de friendship-brug over naar Laos en kan direct terug (heb hetzelfde ook vorig jaar gedaan). Wat een belachelijke regel toch? Als je al 1 stap over de grens hebt gezet, kan je al direct weer terug.

Kijk, dat zijn dan weer regels waar je als buitenlander hier te maken mee krijgt. Thaise logica...

Link to comment
Share on other sites

Buitenlands bedrijf is zeker een optie. Dan zal eens in de regio Bangkok gekeken moeten worden. Wel jammer, want zo'n grote stad trekt me niet echt.

 

Aha...

ik heb ook een studentenvisa momenteel, maar dan wel een met multiple entries. Aangezien jij op een languageschool zit zal je wel een single-entry met extension hebben.

 

Wat ik me afvraag. Jij hoeft dus niet elke 90 dagen even het land uit? Of toch wel?

Ik heb voor mei een reis gepland naar Nong Khai (tegen de grens met Laos op). Ik wandel dan even de friendship-brug over naar Laos en kan direct terug (heb hetzelfde ook vorig jaar gedaan). Wat een belachelijke regel toch? Als je al 1 stap over de grens hebt gezet, kan je al direct weer terug.

Kijk, dat zijn dan weer regels waar je als buitenlander hier te maken mee krijgt. Thaise logica...

 

Ben op een toeristenvisa binnengekomen , 2 maanden met 1 maand verlenging . Ben toen naar Laos geweest via Nong Khai , brug enz.

naar de Thaise ambassade in Vientianne en heb daar een visa voor 1 jaar gekregen , non immigrant . Moet me wel elke 3 maanden melden

in Jomtien en 1900 bath afrekenen . Voor een single entry betaal ik 1000 bath extra en voor een mutiple entry ben ik 3800 bath kwijt .

De school regelt de rest , er gaat iemand van de school mee naar Jomtien ik krijg wat instructies wat ik tegen de juffrouw van de

immigratiedienst moet zeggen en meestal sta ik binnen een kwartier weer buiten .

Zolang ik student ben hoef ik het land niet meer uit en ik mag 7 jaar over mjn studie Thais doen ( die normaal 1 jaar duurt ) tot ik 50

ben en kan dan gewoon een retirement visa krijgen .

Beetje flauwekul allemaal maar goed het zijn hun regeltjes dus we passen ons maar aan .

Ga in Mei voor een week of 3 naar Nederland eens kijken hoe het daar is zal wel weer even wennen zijn .

 

Als je met de bus naar Nong khai gaat zorg dan wel dat je in een VIP bus zit , 10/12 uur in een gewone bus is niet echt aan te bevelen .

Link to comment
Share on other sites

Thanks voor de tip...maar nog handiger is het om van Bangkok op Udon Thani te vliegen. Vanuit Udon Thani Airport kan je een mini-van naar Nong Khai nemen.

Ik ben niet echt het type dat zo lang in een bus wil zitten, dus vandaar vlieg ik.

 

In ieder geval goed om te weten hoe dat zit met die language trainingen en de manieren om hier te blijven.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Mooi TR en leuke fotos

I love women!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...

mooi verhaal nu maar aan deel 2 beginnen

 

Dat is er al !

Link to comment
Share on other sites

Aangezien ik nog geen 50 ben en geen retirement visa kan krijgen verblijf ik nu op een studentenvisa en ik studeer

Thai , neem dat laatste overigens met een emmertje zout , ik leer meer Thais van mijn vriendin dan op school .

Thais blijft een lastige taal met voor Europeanen erg vreemde klanken en 5 verschillende betekenissen voor hetzelfde

woord als je het iets hoger of lager uitspreekt .

Hoi Jerry,

 

 

Ik zit in dezelfde situatie, nog geen 50, en kom aan het einde van mijn jaarvisum (Non-O). Ga deze week in BKK een nieuw paspoort halen, en wil daarna ook de Educational route gaan volgen. Kan jij me wat meer vertellen over de school die je gekozen hebt, waarom deze school, kosten, enzo.

 

 

Gr. Marco

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hoi Jerry,

 

 

Ik zit in dezelfde situatie, nog geen 50, en kom aan het einde van mijn jaarvisum (Non-O). Ga deze week in BKK een nieuw paspoort halen, en wil daarna ook de Educational route gaan volgen. Kan jij me wat meer vertellen over de school die je gekozen hebt, waarom deze school, kosten, enzo.

 

 

Gr. Marco

 

Hey Marco ,

 

de school route is eigenlijk vrij eenvoudig .

 

Ik ben destijds via een Nederlander die hier een school had die route gaan volgen . Inmiddels bestaat die school niet meer .

 

Er zitten enkele scholen aan Pattaya Klang tegenover en naast Carrefour . In principe werken ze allemaal hetzelfde . Je koopt

een aantal lesuren , meestal 180 uur , verdeeld over 1 jaar maakt dat 3/4 uur school per week .

Kosten zijn ca 25.000 baht voor dit pakket voor 1 jaar en de school zorgt dan voor de papieren zodat je een non immigrant ED

( educational ) visa kunt krijgen .

 

Helaas kan dat alleen op een ambassade buiten Thailand . Ik ben met deze papieren naar de Thaise ambassade in Vientiane in Laos

geweest en kreeg daar zonder problemen een 1 jaar ED visa .

Kosten voor dit visa zijn 2000 baht en je bent 2 dagen onderweg maar dan ben je ook voor 1 jaar klaar en hoef je je alleen maar

elke 3 maanden te melden op het immigratie kantoor in Jomtien .

 

Vientiane is overigens best een leuke stad om 1 of 2 nachten door te brengen . Er zijn maar enkele barren en 1 grote disco maar

leuke dames en een heel relaxte sfeer . En niet te vergeten het echte beer Lao .

 

Let er wel op dat als je het alleen doet voor het visa en niet de lessen volgt , de juffrouw ( kenau ) op de immigratie die de ED

visa's behandeld je na 6 maanden niet meer geloofd als je dan nog steeds geen Thais spreekt en vervelend kan worden .

Dit was voor mij de reden om na 1 jaar weer naar iets anders uit te zien .

De gratis toeristen visa's zijn inmiddels afgelopen en ik heb na 7 toeristen visa's inmiddels een stempel in mijn paspoort dat ik

niet meer welkom ben op de Thaise ambassade in Laos dus ik moet wel iets anders verzinnen nu .

 

Ik heb nu ontdekt dat als je een condo of huis huurt/bezit dat je op de ambassade in Amsterdam een non immigrant o visa voor 1 jaar

kunt bemachtigen voor slechts 130 euro .

Ga volgende maand naar Nederland en ga proberen of dit lukt . Bezit inmiddels 2 huizen en een condo dus daar kan het niet aan liggen .

Laat wel weten of dat makkelijk gaat .

Enige nadeel is dat je dan wel elke 3 maanden een keer Thailand uit moet maar een tripje Laos of Cambodia is zoals gezegd geen straf .

 

Succes ,

 

Jeroen .

Link to comment
Share on other sites

Hi Jeroen,

 

Bedankt voor de info. Ja ik weet dat je bij de immigratie aan een kruisverhoortje onnderworpen gaat worden om te zien of je wel iets hebt geleerd. Nu ben ik dat ook van plan, dus ga het gewoon proberen. Had trouwens begrepen dat er ook scholen zijn die het visum voor je regelen zonder dat je het land uit hoeft. Was eigenlijk ook aan het vissen naar de naam van de school die je gebruikt hebt en je ervaringen met die school maar ik begrijp nu dat die niet meer bestaat.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Thanks voor de tip...maar nog handiger is het om van Bangkok op Udon Thani te vliegen. Vanuit Udon Thani Airport kan je een mini-van naar Nong Khai nemen.

Ik ben niet echt het type dat zo lang in een bus wil zitten, dus vandaar vlieg ik.

 

In ieder geval goed om te weten hoe dat zit met die language trainingen en de manieren om hier te blijven.

 

Voor universitaire studies kun je een ED visa (extension) voor telkens een jaar krijgen en betaal je THB 1.900 per jaar (zoals trouwens ook voor een retirement visa).

 

Voor andere cursussen, zoals Thaise taal, kun je een ED visa (extension) voor telkens een kwartaal krijgen en betaal je uiteindelijk 4 x THB 1.900 per jaar.

 

Voor meer details, zie:

 

http://www.thaiwalen.com/student_visa.php

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

mooi verhaal,ziet er een lieve, schone madam ook! :) Leuk om tussen alle negatieve verhalen ook eens iets positiefs te lezen. Ik denk dat frustratie een grotere drijfveer is om iets te schrijven dan geluk :P zeg, jij woont daar toch in de buurt, al eens in de Pattaya Twister geweest? Heb op facebook wat filmpjes gezien van de live optredens daar en ben van plan de bar eens te bezoeken. De eigenaar heeft wel wat kosten met de wateroverlast van de laatste dagen, hopelijk zijn jullie gespaard geweest.

Link to comment
Share on other sites

mooi verhaal,ziet er een lieve, schone madam ook! :) Leuk om tussen alle negatieve verhalen ook eens iets positiefs te lezen. Ik denk dat frustratie een grotere drijfveer is om iets te schrijven dan geluk :P zeg, jij woont daar toch in de buurt, al eens in de Pattaya Twister geweest? Heb op facebook wat filmpjes gezien van de live optredens daar en ben van plan de bar eens te bezoeken. De eigenaar heeft wel wat kosten met de wateroverlast van de laatste dagen, hopelijk zijn jullie gespaard geweest.

 

Hey Andy ,

 

dank je .

 

Ik weet niet of je de 'titty twister' bedoelt . Ben ik wel eens geweest en het kan er heel 'gezellig' zijn bij tijden .

De eigenaar van de titty twister zit het niet mee de laatste tijd . Ongeluk van zijn vrouw die al maanden in het ziekenhuis ,

ligt met inmiddels enorme kosten .

Tweede TT was net geopend maar weer moeten sluiten hierdoor . nu weer de wateroverlast . Hopen dat het hem wat beter gaat vanaf nu .

 

Gelukkig zijn wij bespaart gebleven van de wateroverlast . Ons huis ligt wat hoger maar zo'n 500 meter hier vandaan stond alles

minstens een halve meter onder water .

 

Chok dee ,

 

Jeroen .

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • COVID-19

    Any posts or topics which the moderation team deems to be rumours/speculatiom, conspiracy theory, scaremongering, deliberately misleading or has been posted to deliberately distort information will be removed - as will BMs repeatedly doing so. Existing rules also apply.

  • Advertise on Pattaya Addicts
  • Recently Browsing

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.